onsdag, november 12, 2008

Listor

Jag skriver listor, många listor, hela tiden. Jag använder mig av listor när det gäller det mesta, har anteckningsblock fullklottrade med inköpslistor, olika "att göra"-listor, packningslistor med mera, med mera. Det är så skönt att kunna bocka av saker som är köpta eller gjorda, plus att jag är beroende av dessa listor för att känna att jag har koll på saker och ting.

Just nu är det två listor jag känner mig lite stressad över.
En av dem har jag haft ångest för ett bra tag nu, det gäller "att göra utomhus i höst"-listan. Det är så många punkter där vi inte kommer att hinna före vintern, som att fixa verandaräcke, lägga kantsten, så gräs, bygga tak över groventrétrappan osv. Jag har mått lite dåligt över detta och överför nog min ångest på min stackars arbetande man.. Det är ju han (ibland med hjälp utav min pappa) som fixar allt sånt, även fast jag säger att "vi" har gjort det.
Nu har jag bestämt mig för att hösten är över och att kvarvarande poster får flyttas till en "att göra utomhus i vår"-lista. Nu ska vi fokusera på "att göra inomhus i vinter"-listan och istället för att gräma mig över vad som inte hanns med så ska jag glädja mig för allt vi faktiskt har kunnat bocka av, det är en hel del. "Vi" har ju ändå jobbat hela semestern, nästan varje helg och många kvällar.
Den andra listan jag känner mig lite stressad över gäller sånt jag vill få klart före jul, eller helst före Agnes födelsedag som närmar sig med stormsteg. Jag vill fixa köksmöblerna, få upp tavlor, göra en fotovägg i trappan, fixa klädförvaring i pannrummet, sätta upp en gardin i köket, inreda klart Agnes rum, allrummet, båda badrummen med mera... Sen tillkommer ju också städning, julpynt och sånt.

Jag kanske hinner med mer om jag slutar blogga och skriva listor... =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig!
Jag har också listor, till allt nästan :). Tycker precis som du att det är ett sätt att ha koll. Och vilken känsla det är när ALLT på listan är struket! Fast jag har märkt att en del av de saker som drar ut på tiden och inte blir gjorda, tja de behöver inte göras.
Idag har jag varit på IKEA i Malmö och handlat ljus, ljus och ljus. Oj vad folk där var och det var huggsexa på ljusavdelningen. Maken är lite rädd att huset en dag ska brinna ner ...Kramar till alla.
Gisela

Gunilla sa...

Hej Gisela!
Jag var också på ikea igår. :-) Men jag lämnade tillbaks mer än jag köpte.. Fick iallafall våra efterlängtade konsoler, så nästa vecka ska det fixas klädförvaring!
Det är härligt att mysa med tända ljus den här årstiden!
Hälsa familjen!
Gunilla

Anonym sa...

Tja Gunilla,
Enligt den mesta management litteraturen så ska man ha en massa listor, att göra idag, att göra i veckan, att göra i år, etc, så du är nog på rätt spår ändå ;)

Några ikea ljus inför julen har den inte blivit här än, men snart det väl dags att rusta för julen!

/Magnus