tisdag, december 29, 2009

Nu får bebisen gärna komma!

Usch, jag är så galet trött på att vara gravid. Jag struntar fullständigt i om det skulle vara bättre att vara född i början av året, jag vill att bebisen föds nu, eller igår... Jag trodde inte det var möjligt att vara så här less.

Tidigare ikväll pratade jag med en nära vän som är i samma situation och hon känner precis likadant som jag, det är en liten tröst och det var skönt att beklaga sig inför någon som verkligen förstår vad jag menar.

På söndag har vi fått beräknad födelsedag. Jag har räknat kallt med att föda absolut senast då, tänk om jag går över två veckor. Hua! Jag vågar knappt tänka tanken...

Just nu känner jag mig bara stor, tjock, otymplig, osmidig, trött, andfådd, ful, tråkig och gnällig. Jag har ont lite här och var, tycker det är besvärligt att böja mig, har inga kläder, kan knappt stänga jackan osv. Dessutom är det kallt (-12) och jättehalt ute.

Det här står på vårdguiden om vecka 40:

Barnet
Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst. Trots detta kan barnet stanna kvar i två veckor till. De flesta barn föds på natten.
Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kilo och vara 46-55 centimeter långt. Nu är det trångt därinne.

Mamma
Har barnet inte kommit än? Känns det frustrerande? Ta det lugnt. Även om det känns omöjligt, försök fokusera på något annat än förlossningsdatumet. En graviditet varar allt från 37 fullgångna veckor + 0 dagar till 41 fullgångna veckor + 6 dagar. Passa på att vila och äta mycket kolhydrater innan förlossningen så kommer du att orka bättre. Sov, sov, sov eller vila om du inte kan sova! Du behöver alla krafter. Under det aktiva skedet av förlossningen gör du av med lika mycket kalorier som en maratonlöpare gör av med varje timme. Dessutom kanske du kommer vara vaken i ett dygn kring förlossningen
.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Får jag skriva under på stycke 4...går också med halvknäppt jacka :)

Miss Agda sa...

Usch, låter jobbigt, men snart är det över och sedan är det bara underbart:)
Gott nytt år till er! KRAM

Gunilla sa...

Ja, visst är det trist Jane. Inga känningar om att er bebis är på gång?

Milla, det är ganska tungt just nu, värre än förra gången. Men du har rätt, snart är det över!

God fortsättning till er båda!

Familjen Ekstrand sa...

åh, måste säga att jag är lite trött på att vara gravid redan, och minns hur det var ¨på slutet förra gången...ganska seegt och man känner sig bara tjock och otymplig!